Hlavní menu
Po přečtení Zpravodaje obce č. 2 str. 20 "Z historie naší obce" jsem se rozhodl napsat tento příspěvek. Ve větě "Spojení se světem umožnilo vybudování železnice Choceň – Meziměstí v r. 1871" jsou chybné údaje. Tak zvaná choceňsko-broumovská dráha se budovala v letech 1873 a 1874 jako jedna z posledních hlavních tratí v Čechách. První slavnostní vlak vyjel 25. července 1875. Trať vedla přes Meziměstí až do Broumova s odbočkou na hraniční přechod Starostín a měla celkovou délku 107 km.
Podíváme se podrobněji společně do historie této trati. První plány a zaměření vznikaly už v r. 1856. Předpokládalo se prodloužení trati z Meziměstí přes hraniční přechod s Pruskem Starostín až do Waldenburgu (dnes polský Walbrzych) a dále do Berlína. V Chocni by trať navázala na dráhu pražsko-olomouckou z r. 1845 a v Přerově na severní dráhu Ferdinandovu z r. 1842, to byla první železnice v Rakousko-Uhersku. Tak by došlo ke spojení Berlína s Vídní a Budapeští. To se však nikdy neuskutečnilo z důvodu včasnější výstavby jiných vhodnějších tras. Prusko-rakouská válka v r. 1866 stavbu o dobrých 15 let oddálila. Po prohrané válce stavbu prosazoval broumovský továrník Johann Schroll a vydatně ho finančně podporoval náchodský kníže Colloredo – Mansfeld. To se ale nelíbilo pánům z Vídně ze „Společnosti státní dráhy“ (StEG). Tato společnost již provozovala několik tratí v Čechách. Řekli si, proč bychom měli budoucí prosperující trať přenechat nějakým venkovanům a vytáhli do boje. Společnost se zaštítila spojenectvím s pruskými železnicemi, nepožadovala státní záruky ani státní příspěvek a řečeno dnešními slovy vyhrála výběrové řízení. Dne 14. září 1872 obdržela koncesi pro lokomotivní železnici Choceň – Broumov s odbočkou na Starostín. Koncese předepisovala zahájení provozu do 3 let a zřeknutí se státní podpory. Práce byla svěřena firmě Hügel & Sager, ta ji postavila v požadovaném termínu včetně čtyř problémových míst.
Stavbou trati získalo práci mnoho lidí z okolních obcí. Nejinak tomu bylo i v Čermné. Můj děda (p. Rudolf Lux z Malé Čermné), mi jako sedmnáctiletému vyprávěl, jak jeho děda pracoval na stavbě a s ním řada dalších občanů. S koňskými a kravskými povozy vozili materiál z Chocně k Újezdu. Před vjezdem do Chocně se musel zhotovit zářez pro trať do vrchu Homole. Vytěžený materiál se vozil mezi Újezd a Plchůvky. Zde byl močál a musel se vybudovat zvýšený násep. Až pojedete po silnici z Plchůvek či z Plchovic do Újezdu a budete tento násep přejíždět, vzpomeňte si, že je to práce lidí z okolních vesnic.
Práce probíhaly ve dvou etapách. První úsek Choceň – Bohdašín zahájeno 2. května 1873, druhý úsek Bohdašín – Broumov 19. prosince 1873. V březnu r. 1874 byly práce narušeny hrozbou stávky dělníků, kteří si stěžovali na šizení na mzdách. Stávka byla zažehnána vyhozením několika polírů.
V úředních archívních dokladech chybí jakékoliv záznamy o počtech dělníků a jejich mzdách. Stavební firma to přísně tajila a doklady zlikvidovala. Ví se ale, že při pracích na obou úsecích zahynulo celkem 10 dělníků. Při výjezdu z Chocně stojící pomník stavby dlouhé 107 km však neuvádí jejich jména, nýbrž jména předních funkcionářů společnosti StEG. Je neudržovaný, zarostlý křovím a stojí asi 200 m za přejezdem na levé straně trati.
Při kolaudaci ve dnech 2. – 16. července 1875 byla trať a všechna zařízení uznána provozuschopná. První slavnostní vlak vyjel z Chocně v neděli 25. července 1875 v 10 hod. a do Broumova dorazil po zastávkách ve všech stanicích ve 14.45 hod. Z toho se dá vyvodit, že v naší obci zastavil asi v 10.30 hod. Následující den 26. července začal pravidelný provoz dvěma páry smíšených vlaků (spojení dvou osobních a dvou nákladních vagónů). První jízdní řád byl vytištěn ve Vídni 1. července 1875. Z jízdního řádu je vidno, že řada stanic ještě neexistovala např. Plchůvky, Žďár n. O., Očelice atd. Ty vznikaly postupně až později. Naše stanice se jmenovala Korunka – Jelení, protože ležela na jelenském katastru. V r. 1896 byla přejmenována na Čermná – Jelení a po r. 1918 už jenom Čermná n. O.
Průvodčí v té době po zastavení vlaku hlásil jméno stanice, a u nás zvolal „Korunka – Jelení“ a vzápětí dodal: „Žádnej tu není“. Ano, na Korunce málokdy někdo nastupoval nebo vystupoval. Lidé zde byli chudí a na cestu vlakem neměli peníze. Přes veškerou snahu se mně nepodařilo zjistit cenu jízdenek v té době. Když byste se zadívali do jízdního řádu, zjistíte, že 100km trať projel vlak se zastávkami zhruba za 6 hodin. Byla to v té době pro lidi neuvěřitelná rychlost. Musíme si uvědomit, že jediným dopravním prostředkem byl kočár tažený koňmi a tomu by cesta trvala 3 dny.
Cestu vlakem v r. 1875 si ale nesmíme příliš idealizovat. Pro některé dnešní cestující by to byla doslova hororová záležitost. Zákon z r. 1870 sice výrobcům nařizoval, že nově vyráběné osobní vagóny musí mít topení, vnitřní osvětlení a záchody. Ale starší vagóny toto neměly. Ve 4. třídě nebyly sedadla, stálo se tam. V některých stanicích měly vlaky delší zastávky. Zde se cestující šli ohřát a na záchod. Komu vlak ujel, měl smůlu. Další nejel za hodinu jako dnes, ale za 12 hodin. V zimě při teplotách pod -15 °C a delších zastávkách parní stroje zamrzly.
Železniční doprava ale sloužila z 80 % pro přepravu nákladů. Dnes se tato doprava přesunula na silnice. Kamióny nás obtěžují hlukem a výfukovými zplodinami. Železnice za všech režimů prosperovala, dnes je dotována státem, kraji a obcemi. Osobní vlaky na sebe nenavazují, rychlíky nestaví ve stanicích, kde 150 let zastavovaly (např. Česká Třebová) a cestující se také přesouvají na silnice. Stát ruší některé tratě a ničí to, co naši předkové pracně vybudovali. O tom, ale snad někdy příště.
Čerpáno z těchto materiálů a literatury:
Obecní úřad
Kancelář: 494 388 130
Starosta: 777 658 203
obec@cermna-n-orl.cz
starosta@cermna-n-orl.cz
Elektronická podoba úřední desky obce Čermná n. Orl.
Pro zpřístupnění dalších možností a funkcí se prosím přihlašte.
PO | ÚT | ST | ČT | PÁ | SO | NE |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
« Předchozí měsíc červenec 2022 Další měsíc »
Mobilní verze webu | Prohlášení o přístupnosti | Mapa stránek | © Čermná nad Orlicí 2011 - 2022 | Created by YouCan.cz